چرا به آمریکا اعتماد نداریم؟
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

چرا به آمریکا اعتماد نداریم؟

«مكرّر گفتيم كه مسئله‌ى هسته‌اى بهانه است براى دشمنى؛ مسئله‌ى هسته‌اى هم اگر يك روزى - حتّى به فرض محال - بر طبق نظر آمريكا حل بشود، باز يك مسئله‌ى ديگرى دنبال آن مى‌آيد؛ الان ملاحظه كنيد سخنگويان دولت آمريكا بحث حقوق بشر، بحث موشكى، بحث سلاح و مانند اينها را به ميان آوردند.»

 

شفاف: مقام معظم رهبری در دیداری که روز گذشته با مردم آذربایجان در آستانه 29 بهمن و قیام تاریخی مردم تبریز داشتند با اشاره به مذاکرات هسته ای فرمودند: «بعضى از مسئولين و دولتمردان - دولتمردان آن دولت، بعد هم دولتمردان اين دولت - فكر ميكنند در قضيّهى هستهاى ما با آمريكايىها مذاكره كنيم [تا] موضوع حل بشود؛ گفتيم خيلى خب، اصرار داريد شما، در اين موضوعِ بالخصوص برويد مذاكره كنيد؛ ولى در همان سخنرانى اوّل امسال گفتم من خوشبين نيستم؛ مخالفتى نميكنم امّا خوشبين نيستم.»
 
این اولین مرتبه نیست که رهبر معظم انقلاب عدم خوشبینی خود نسبت به دولت آمریکا را مطرح می کنند. ایشان چندی پیش نیز در این رابطه فرمودند:
 
«اين مذاكره‌اى كه امروز دارد انجام ميگيرد با شش كشور - كه آمريكا هم جزو اين شش كشور است - فقط در مورد مسائل هسته‌اى است و لاغير. بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانى گفتم [كه‌] مذاكره در موضوعات خاص اشكالى ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبين نيستم به مذاكره».
 
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا رهبر معظم انقلاب نسبت به دولت آمریکا و مذاکره با آن اظهار بی اعتمادی کردند؟ریشه عدم خوشبینی ایشان نسبت به مذاکرات با دولت آمریکا چیست؟
 
بهترین پاسخ به این پرسش را می توان عدم صداقت و حسن نیت آمریکا دانست. رهبر معظم انقلاب روز گذشته در این رابطه فرمودند:
 
«مكرّر گفتيم كه مسئله‌ى هسته‌اى بهانه است براى دشمنى؛ مسئله‌ى هسته‌اى هم اگر يك روزى - حتّى به فرض محال - بر طبق نظر آمريكا حل بشود، باز يك مسئله‌ى ديگرى دنبال آن مى‌آيد؛ الان ملاحظه كنيد سخنگويان دولت آمريكا بحث حقوق بشر، بحث موشكى، بحث سلاح و مانند اينها را به ميان آوردند.»
 
 
در همین رابطه ذکر چند نمونه نشانگر عمق فریب و ریاکاری آمریکایی در برخورد با مسئله هسته ای می باشد:
 
1- جان كري وزيرخارجه آمريكا چندی پيش در گفتگو با شبكه خبري العربيه ايران را تهديد به حمله نظامي كرد. وي گفت: در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای ژنو،‌ گزینه‌ نظامی وارد است.
 
همچنین ماری هارف معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یکی از نشست های خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در صورت عدم توافق دیپلماتیک با ایران به گزینه نظامی روی می‌آورد، گفت: «خوب، من نمی‌گویم که اگر در 6 ماه توافقی نشد، ما وارد جنگ می‌شویم. بخواهم کلی صحبت کنم، باید بگویم که جایگزین مسیر دیپلماتیک این است که ما بخواهیم این موضوع را به طرق دیگر حل کنیم. کاملا هم روشن است که آن راه‌های دیگر چه هستند.» 
 
وی افزود: «تنها چند سناریو پیش روی ماست: این موضوع را یا باید از طریق دیپلماتیک حل کرد، یا از طریقی دیگر. واضح است که آن راه دیگر، می‌تواند و احتمالا استفاده از گزینه نظامی است. رئیس‌جمهور تصریح کرده است که این موضوع روی میز است.»
 
همچنین باراک اوباما نیز در پنجمین سخنرانی سالیانه خود در کنگره این کشور اعلام کرده بود که مذاکرات بین ایران و گروه 1+5، بهترین فرصت جهان برای اجتناب از «خطر جنگ است.»
 
2- برنادت میهن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هفته گذشته در مصاحبه با پایگاه خبری «واشنگتن‌فری بیکن» مدعی شد که ایران بر اساس طرح اقدام مشترک که در ژنو مورد تایید طرفین قرار گرفت، می‌بایست مسئله موشک‌های بالستیک را نیز پاسخ گفته و آن را حل کند.
وی گفت: «بر اساس طرح اقدام مشترک، ایران باید مسائل مطرح شده در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای خود را قبل از رسیدن به راه‌حل جامع حل و فصل کند.»
 
3-ماری هارف چند روز پیش با انتشار بیانیه ای در اظهارتی مداخله جویانه خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد.
 
مجموعه موارد فوق را می توان مصداق هایی از عدم صداقت و حسن نیت دولت آمریکا دانست که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مبنایی برای عدم خوشبینی نسبت به مذاکرات با آمریکا مطرح شده است.
 
لذا می طلبد مذاکره کنندگان کشورمان با کمال دقت و هوشیاری پای میز مذاکره قرار گیرند و با اتخاذ رویکردی منطبق با منافع ملی و فرمایشات رهبری مانع از زیاده خواهی های دولتمردان آمریکایی شوند.
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, :: 1:52 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 176
بازدید کل : 55630
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1